Home Blog

Sådan får du et sjovere arbejdsliv

Trivsel på arbejdspladsen er helt afgørende, for at virksomheder skal få succes. Hvis medarbejderne trives, så vil de simpelthen lave et bedre stykke arbejde. Det er derfor vigtigt at man sørger for at skabe godt sammenhold. Hvis du har lyst til at din arbejdsplads skal få et kollegialt boost, så kan du læse videre her.  

Gør arbejdshverdagen spændende 

Måske du arbejder på et kontor? Eller er du ude i felten? Uanset, så har du sandsynligvis nogle kollegaer. For at få et godt arbejdsklima, og styrke samarbejdet på arbejdspladsen, så kan det være en god ide at man også laver noget andet, end at arbejde sammen. I stedet for at alle sidder med næsen nede i skærmen i frokostpausen, for at tjekke overskrifterne på dagens.dk, så kan det være at man skal indføre en fælles frokost ordning. Det kan være at man går sammen om at lave et lækkert måltid, og sørger for at samtalen flyder på tværs af bordet.  

Flere og flere arbejdspladser har fokus på medarbejdernes helbred, både psykisk og fysisk. Du kan måske foreslå at der bliver mulighed for at træne sammen i arbejdstiden? Nogen arbejdspladser gør sådan at der kommer en træner ud, en gang om ugen, og laver hold træning på kontorer, mens andre laver løbeklubber. Uanset så vil det være godt, både for alles helbred, men også for fællesskabet.  

Sådan afholder du en god firmafest 

En god måde at være sammen på, er ved at arrangere et brag af en firmafest. En fest hvor alle medarbejderne samles over et stort måltid. Selvfølgelig med fokus på at undgå madspild, men også med lækre retter og god drikkelse til. Hvis det er stemning for det, så kan man også afholde firmafest, hvor familierne bliver inviteret med.  

Hvis det skal være en familiefest, så kan det måske være en fordel at afholde festen som en brunch, og meget gerne i en stor have. Hvis der er gyngestativ i haven, og måske en lidt stor græsplæne, så kan børnene løbe rundt og lege, mens de voksne hygger sig sammen.  

Det kan være sjovt at lave lidt ekstra ud af firmafesten, måske ved at hyre noget underholdning. Det er noget meget rart i at grine sammen, så det kunne være en klovn, tryllekunstner eller måske også en standupkomiker.  

Hvis du arbejder et sted, hvor der ikke er så meget fokus på det sociale, så kunne det jo være at du skulle prøve at foreslå nogle sjove aktiviteter.  

Ideer til firmafest

1

Hvis du er helt ny, mangler ideer til firmafest og sidder alene med at finde på det hele til kollegaerne, så er der hjælp at hente her. For du behøver ikke kaste dig ud i et kæmpeprojekt. Tværtimod handler det om at tage nogle få hurtige valg – og hoppe ud i det. Så kan du bruge tiden på at undersøge hvor du kan få det bedst – og billigst. Når først det hele er det på plads, så kan du se på hvad der er af ekstra muligheder med det du har bestilt.

Der er som oftest ikke et quickfix, men med en firmafest kan du lave en feberredning. Du skal have et sted og et budget – og så er du good to go. For mad vil altid være nemt. Der er så ufatteligt mange muligheder for god mad – lige fra det billige shawarma til det helt dyre sushi. Du kan læse meget mere om planlægning af fester her.

Sumodragter og fest

Hurtig planlægning til firmafest

Du skal selvfølgelig kende antallet til festen. Det kan være fra 10 – 200 personer – og nogle gange mange flere. Så skal du kunne dele dem op i hold og ikke mindst kunne lave en turneringsplan. Her skal du vide at hvis du skal have meget tid til at gå, så er alle-mod-alle et godt koncept. Ellers er det godt, at have puljer, hvor vinderne går videre. Der er så nogle der bliver slået ud af turnering – men husk det også er sjovt at se på og heppe.

Konkurrence firmafest

Du kan leje promillebriller og lave

  • Stafetter
  • Fodbold
  • Hockey
  • Forhindringsløb

Du kan også leje strømbånd og så lave det samme og kombinere det med

  • Croquis
  • Tegn og gæt
  • Smink din sidemand
  • Volleyball

Du kan også være heldig der er en god hal eller skolehal – som er nem eller billig at låne. I København er Hafniahallen og grøndalscenteret gode billige steder at sikre en indendørs løsning.

Der er i lokalområdet gode muligheder for

  • Grill
  • Skattejagt
  • Spisning

Der er også eventmuligheder i nærheden med godt lokalkendskab. Det kan du læse mere om her. Her kan du både leje promillebriller og strømbånd.

God fornøjelse med planlægningen.

Underholdning indslag til fest

1

Det er altid godt at have lidt ekstra med til festen. Hvad enten det er lokation, ekstra lækker mad, en stripper eller et rigtigt godt, sjovt og spændende indslag. Til firmafesten er der ofte råd til lidt mere. Så hvilke muligheder er der for at peppe festen op med et indslag udefra.

Det er bare sjovere at have et budget der batter. Så har du fået carte blanche af chefen, så kan du finde inspiration til underholdning her. Du kan tænke i hvad du selv synes er sjovt at opleve.

Inspiration til underholdning

Her er en liste over mulige kategorier

Det er helt oplagt at hyre et band eller en musiker. Der er mange steder, der tilbyder livemusik, men det er oplagt at gå efter kunstneren selv. Tit skal man gennem en agent, men ofte er der altid nogen der kender nogen.

Det sjove indslag

Hypnotisør og tryllekunstner er nogle af de ting, der altid er et kæmpehit. Dels er publikum tit inddraget og dels er det altid hamrende underholdende. Der er naturligvis folk i alle prislag – og det er ret ofte at pris og kvalitet hænger sammen. En stand upper er lidt det risky valg. et skyldes at det appelerer til en smallere gruppe folk – og tit de unge. Der er dog stand uppere, der virkelig kan fange alle – men der er prisen også i den helt høje ende. Der er flere muligheder at finde her

Teambuilding og underholdning

Du kan også kombinere teambuilding med underholdning med indslag som dans og sang. Til dans er selv det klassiske vals et sjovt indslag, men aerobic er virkelig 80er og retro. Orkester og dirigent er udfordrende – og for mange både en øjenåbner og ikke mindst noget der skaber sammenhold. At det så både er sjovt og underholdende i sig selv er bare bonus.

Det sjove og billige underholdning

Er budgettet ikke stort, så er der mulighed for at freestyle. I kan for eksempel

  • Køre karaokee
  • Croquis – med mannequin dukke
  • Danse selv – stopdans og ballondans

Husk at uanset hvad I vælger, så er det dem som er med til festen der er den vigtigste ingrediens.

Temafest gode ideer

1

Det er altid en god ide med en temafest for de ansatte. Det er noget alle kan se sig selv i – på forskellig måde. Det lægger op til de store armbevægelser og du kan også snige dig ind. Det er nemt at lave, og hvis du savner inspiration kan du se her hvilke oplagte muligheder der er – og nogle andre sjove vinkler.

Der er et ocean af muligheder når det kommer til temafest. Du skal bare have et fornuftigt sted og anstændig mad. Det er min oplevelse af buffet passer rigtigt godt til temafester, men er temaet 1920erne, så kalder temaet på en sublim opdækning, kjole og hvidt til mænd og spraglede korte nederdele til kvinderne, et dansegulv og så hedder aftenen de glade 20ere – Jazz, stil og hygge.

Kjole og hvidt

Der er med temafest lagt op til det lille budget og op til det helt store. Men husk det er gæsterne der er i centrum og egentlig skaber rammen. Her er gode ideer til temaer:

  • Bride to be
  • Polterabend for ham og hende
  • Movemberfest
  • Pride festival
  • Rustur
  • Galla

Det er naturligvis mest traditionelle fester, men du kan jo også tænke i temafest med højtider:

  • jul
  • Påske
  • Halloween
  • Oktoberfest
  • Saint Patricks dag (det er den med de grønne optog)
  • Eid
  • Thanksgiving
  • Nytår
Halloween

Så er der jubilæums- og fødselsdagsfesten, der kan antage mange former – med sjove taler:

  • Bryllupsdage
  • Guldbryllup
  • Sølvbryllup
  • Kobberbryllup
  • Papirbryllup
  • 12 års krisen
  • Festen – den med de to kuverter (og to taler)
  • Reunion
  • Børnefødselsdag

Det giver et utal af muligheder og ikke mindst nye ideer. Skulle det ikke være nok kan du tænke i farvetema – som black and white – eller landetema – som Norsk fjeldtur – sommerfest med firma, med fiktive chefer og utilfredse medarbejdere og naturligvis kommer vi ikke udenom en bølge af corona after party med masser af sprit, blå handsker og masser af humør.